Fakta om Berättarministeriet

Berättarministeriet är en icke vinstdrivande, politiskt och religiöst obunden stiftelse. Stiftelsen grundades år 2011 av Dilsa Demirbag.Sten, Sven Hagströmer och Robert Weil som en reaktion på en oroväckande samhällsutveckling. Tillsammans med en rad andra aktörer uppmärksammade de ett allt mer polariserat offentligt samtal och allt större klyftor mellan socioekonomiska tillhörigheter i samhället.

Berättarministeriet vilar på idén att ryggraden i en demokrati är ett fungerande och jämlikt utbildningssystem. Idag skapar bostadssegregationen negativa konsekvenser på barns skolgång. Genom att stötta skolor med ett högt socioekonomiskt index vill stiftelsen Berättarministeriet bidra till att vända utvecklingen. Verksamheten möjliggörs genom samverkan mellan den privata, den offentliga och den ideella sektorn.

Berättarministeriet
Berättarministeriet

Vårt stöd

Berättarministeriet erbjuder skolor med ett socioekonomiskt index över 100 kreativa och lustfyllda skolprogram som tjänar till att utveckla elevers språkliga förmågor och kritiska tänkande och motiverar dem att erövra det skrivna ordet. Allt stöd Berättarministeriet erbjuder är helt kostnadsfritt för skolorna. Lärare som genomför skolprogram tillsammans med sin klass erbjuds kompetensstärkande material, seminarier och konferenser. Materialet skickas till skolor som har anmält sig för deltagande i ett skolprogram, läraren får allt som behövs inklusive lärarhandledning och elevmaterial. I vår lärarportal kan lärare som registrerat sig även hitta kompletterande kompetensstärkande material. Skolprogrammen riktar sig till elever i årskurs 2–9 och är ämnesövergripande, språkutvecklande och förankrade i den aktuella läroplanen Lgr22. Alla grundskolor i Sverige med ett socioekonomiskt index över 100 kan ta del av skolprogrammen. På Berättarministeriets hemsida finns en interaktiv skolkarta som visar alla grundskolors socioekonomiska index. Kartan uppdateras kontinuerligt med den senaste statistiken från Skolverket.

De skolor som befinner sig i våra geografiska upptagningsområden, Göteborg, Malmö och Husby och Hagsätra i Stockholm, kan välja att besöka ett utbildningscenter som inledning på ett skolprogram. Våra utbildningscenter är utformade enligt ett beprövat pedagogiskt koncept och alla detaljer i centren är utformade för att stärka elevernas inlärning på ett kreativ och tryggt sätt. Utbildningscentren bemannas av Berättarministeriets pedagoger och volontärer bidrar till en hög vuxentäthet. Pedagogerna har ansvar för att besöken genomförs på ett säkert, roligt och metodiskt sätt. Volontärernas viktigaste uppgift är att visa intresse för och lyssna på barnen. Alla deltagande volontärer har genomfört vår utbildning och skrivit under Berättarministeriets etiska riktlinjer.

Berättarministeriet